Δόξα / ДОКСА

ЗБІРНИК НАУКОВИХ ПРАЦЬ З ФІЛОСОФІЇ ТА ФІЛОЛОГІЇ

Випуск 7. 2005 р.

Людина на межі смішного і серйозного

Це видання є спільним проектом Одеського національного університету ім. І. І. Мечникова і міського наукового товариства «Одеська гуманітарна традиція». Збірник наукових праць «Δόξα / Докса» має міждисциплінарний характер, редакційна колегія публікує статті, що містять результати наукових досліджень переважно у галузі філософії та філології. Кожен випуск присвячений окремій тематиці.

Випуск 7 є черговим з щорічних видань, що присвячені проблемам сміху. Як і раніше, в цьому збірнику представлені різноманітні напрями дослідження сміхового виміру людського існування і мислення. Характерним для випуску цього року є увага до перебування людини саме на межі між смішним і несмішним, що дозволила засвідчити, що сміх часто виявляє свій дуже серйозний характер.

Розділ 1 “Межі смішного в бутті та пізнанні людини” розглядає різні буттєві та пізнавальні ситуації, що викликають до життя сміх і формують різне до нього ставлення: це й життя філософів, й кохання, й відношення панування, й християнський контекст, й циркове видовище, й текстова реальність – з чого стають очевидними, по-перше, невід’ємність сміхових елементів від усіх сфер людського життя, бо сміх – це обов’язковий поверхневий ефект та смислова межа об’єктивації, а по-друге, неможливість однозначно визначити природу сміху, бо в дійсності існує не сміх, а сміхи.

В розділі 2 “Форми сміху в мистецтві” представлені матеріали дослідження існування багатоманітних варіантів комічного в різних видах мистецтва від ранніх фольклорних форм до найсучасніших мистецьких досягнень.

Розділ 3 “Сміх і соціум” містить в собі низку статей, що аналізують дію сміху в різних вимірах соціального буття людини. Частина з статей розглядає різні аспекти сміхової культури на матеріалі сучасних подій в нашій країні, доводячи актуальність проблематики сміху і спроможність людини через вивчення її сміхової поведінки відкрити важливі підстави не тільки індивідуального пізнання й існування, а й соціального буття суспільства.

Редакційна колегія

 

Зміст   

Розділ 1. МЕЖІ СМІШНОГО В БУТТІ ТА ПІЗНАННІ
ЛЮДИНИ
Афанасьев А.
Смех как объект гуманитарного знания
7
Мухутдинов О.
О смешном и серьезном в жизни и философии Диогена из Синопа
17
Малышкин Е.
О сатирах, козлах и уникальности
25
Окороков В.
«Эдип» и пространство смыслов (смех как смысловая граница объективации)
31
Помогаев Н.
Защитная функция смеха (феноменологическое рассмотрение)
42
Пролеєв С.
Сміх і панування
51
Кирилюк О.
Про одну кумедну телевізійну заставку, або чому Христос ніколи не сміявся
(реконструкція мета тексту Гегель – Кожев – Батай)
59
Голозубов А.
Францисканское отношение к радости, смеху и глупости в контексте дальнейшего развития западной христианской мысли
72
Одоховська І.
Усмішка (сміх) як оцінка і емоційна складова кохання
84
Иванова-Георгиевская Н.
Клоун в цирковом представлении, или смешно ли смешное?
94
Голубович И.
«Книга смеха и забвения» (вариации на тему Милана Кундеры)
104
Розділ 2. ФОРМИ СМІХУ В МИСТЕЦТВІ
Скіданова В.
Гумор у фольклорній творчості українського народу
111
Кашуба М.
Українська жартівлива народна пісня в контексті ґендерного аналізу культури
119
Грібкова Ю.
Сатира та іронія в творчості Тараса Шевченка
125
Бактыбаева А.
Комическое в творчестве сал-серэ
138
Налбантова Е.
Реалистическое повествование как пародия на героический эпос (наблюдения над
повестью Любена Каравелова «Мамин ребеночек»)
145
Маркова М.
Комическая новелла Н. А. Тэффи: особенности сюжета и композиции
153
Панков А.
Манихейство и смех в романе М. Булгакова «Мастер и Маргарита»
162
Колесник О.
Пара-толкінізм і пародія: доведення до абсурду і “виведення з абсурду”
170
Миропольска Є.
Комічні філософеми абсурду в мистецтві театру
181
Ткаченко Р.
Концепция театральности и жанр пародии в «кривом зеркале» Н. Н. Евреинова
188
Казаневский В.
Искусство карикатуры в странах СНГ
196
Розділ 3. СМІХ І СОЦІУМ
Михайлюк А.
Карнавал и революция
211
Золотарева Е.
Одесский карнавал в русле современных тенденций карнавального движения
221
Высоцкий А.
Ирония истории и легитимационная политика
232
Панкова Л.
Анекдот: особенности формы и сюжетной композиции
242
К. О. Дымский.
Анекдот от Рабиновича в системном измерении
250