Випуск (1)25. 2016 р.
СМІХ У СВІТІ СМИСЛУ
Це видання є спільним проектом Одеського національного
університету ім. І. І. Мечникова і міського наукового товариства
«Одеська гуманітарна традиція». Збірник наукових праць «Δόξα / Докса»
має міждисциплінарний характер, редакційна колегія публікує статті,
що містять результати наукових досліджень переважно у галузі
філософії та філології. Кожен випуск присвячений окремій тематиці
Випуск 25 збірника «Докса» продовжує започатковану одеськими
науковцями традицію вивчення сміху і сміхової культури. Він містить
результати до сліджень різних проявів сміху в філо софському,
культурологічному, філологічному, мистецтвознавчому вимірах.
В розділі 1 «Смішне в бутті та пізнанні людини” розглядається низка
питань, пов’язаних з семантичними засадами сміху як певного смислового
ефекту. Автори статей вдаються до аналізу, по-перше, різних концепцій сміху
– від античності до сучасності, по-друге, різних варіантів смішного, коли
треба встановити механізми сміхової творчості, наративні засади смішного
і закономірності реагування людини через сміх на виклики буття. Автори
звертають увагу на трансформацію архаїчних форм, які реалізують певні
універсальні структури, на гендерні аспекти репрезентації смішного в житті,
форми іронічного ставлення до екзістенційних проблем буття.
Другий розділ «Сміх і форми комічного в літературі» об’єднує статті, в
яких акцентовані різні моменти сміхового і комічного в цьому виді
мистецтва. Зокрема, надаються грунтовні розвідки щодо дослідження
чорного гумору, сучасної поезії, драматургії Гоголя та інш. Також в розділі
досліджується діалог свідомостей в філософії і літературній творчості
Достоєвського, спираючись на ідеї М. Бахтіна і Е. Левінаса.
Розділ 3 присвячено дослідженню сміху в мистецтві та соціумі. Він дає
приклади аналізу комічного, по-перше, в різних видах мистецтва – кіно,
сучасному музичному театрі, в соціальних сітях. Зокрема розглядаються
особливості прагматики сучасних арт-практик, виявляються причини та
наслідкі зміни культурних норм у відносинах «митець – реципієнт». Цікавим
є дослідження місця перетену карнавального та героїчного у мистецтві.
Також в розділі розглядаються можливості медичної гелотології та лікарняної
клоунади, а також особливості так званого «одеського гумору».
В розділі 4 «Філософські есеї» ми публікуємо текст Олени Соболевської,
в якому на прикладі різних випадків в області поетичної і філософської
творчості розглядається потік свідомості людини, що несподівано відчула
себе чужою у механістично упорядженому соціальному співтоваристві.
Редакційна колегія й автори запрошують читачів до діалогу і роздумів
про сміх, його властивості і прояви.
Редакційна колегія
Зміст